Settling down - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kay Vleuten - WaarBenJij.nu Settling down - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kay Vleuten - WaarBenJij.nu

Settling down

Blijf op de hoogte en volg Kay

29 Juli 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Buenos dias, of tarde of waar je ook mag zijn nu!
De maandagochtendzon straalt op het moment naar binnen, wat betekent, getting ready voor de laatste cursusweek.. Volgende week begint namelijk het normale schoolleven alweer!
Afgelopen week was een rustig, maar typisch studentenweekje:
Vorige week zondag zijn we naar de wijk San Telmo gegaan, om de grote antiekmarkt te bekijken en weer een beetje cultuur te snuiven... San Telmo is al een totaal andere wijk dan Palermo, er wonen daar heel veel (arme) immigranten en zelfs op de markt zie je al die verschillende cultuurinvloeden terug. Maralina, Carmen en Madeleine hebben de Choripan (broodje met worst) geprobeerd bij een parilla (grill) midden op straat, waar ze ook DE dans van deze wijk, de tango, aan het dansen waren, ik ging daarna voor een empanada (een hartige broodsnack, die ze zo ongeveer met alles kunnen vullen). Helaas was het erg koud op dat moment, dus na een paar uur was het mooi geweest en konden Carmen en ik onze koffers weer inpakken: Maandag zijn we naar ons nieuwe appartement verhuisd, waar we tot en met december zullen verblijven en het was echt heerlijk om nu alles uit te pakken, beetje aan te kleden en vooral die koelkast eens behoorlijk te vullen... En die was snel vol met een 1,5L bak ijs nomnomnom!
Afgelopen week dus flink wat gekookt, met als hoogtepunten de nacho's toen het zo'n 18 graden was & de wortelstamp toen het bijna vroor!

Op het moment ben ik een beetje aan het ritme gewend van het reizen met het oh zo trage OV (vooral die trein is echt een grap, die gaat zo'n 25km/h), het trainen voor de halve marathon, het flinke stappen in het weekend wat pas om een uur of 2 begint en het naar school gaan.
Afgelopen week een mooie oscarwinnaar bekeken in het spaans (El secreto de sus ojos) en dit ging me al beter af dan verwacht, woensdagde eerste presentatie moeten geven met de 2 andere Dutchies over Máxima (ging me ook al beter af dan verwacht) en donderdag voor het eerst echt in contact gekomen met de indrukwekkende muziekstijl van de Tango. Op school een paar uur mogen genieten van de warme livemuziek, die ik via kippenvel voelde binnenstromen in m'n corazón.

Woensdag was de laatste koude koude dag, waarop we met school naar Parque de la memoria zijn gegaan. Dit is een modern park, gelegen aan de zee, gewijd aan de meest heftige dictatuur die hier heeft plaatsgevonden van 1976 tot 1983. De afgelopen weken hebben we hier al veel over geleerd en ik moet zeggen dat geschiedenis me in het algemeen vrij koud laat, maar dit onderwerp heeft me te pakken. In het park is een lange muur gebouwd met 30.000 stenen, waarvan op 9000 namen staan. Het getal 30.000 staat als schatting voor al de personen die in deze periode 'verdwenen' zijn en de 9000 zijn namen van mensen waarvan dit zeker is. Een koude rilling over mijn lijf was het resultaat, en dat kwam echt niet door de ijzige wind die er op dat moment stond. Aankomende donderdag moeten we op school nog een eindpresentatie houden, het onderwerp was snel gekozen... Vanaf vandaag me dus weer verdiepen in deze heftige periode.

Vrijdag was het dan eindelijk weer weekend en na een rustige schoolweek mocht dat ook wel gevierd worden! Vrijdagavond naar een groot huisfeest geweest van Joost (een andere nederlander) in San Telmo, wat echt een topavond was en waar ik veel nieuwe mensen beter heb leren kennen!
Zaterdag het even 'dunnetjes'' over gedaan met een flinke clubavond, waar ik opvallend genoeg ook veel spaans heb gesproken!
Zaterdag heb ik sowieso bijna meer spaans gesproken dan gedurende de hele week op school: Overdag zijn Carmen, Madeleine en ik naar Tigre geweest met de trein. Tigre is een plaatsje zo'n 30/40 km ten noorden van BA en een echte ontsnappings-/ontspanningsplaats voor de Porteño's in het weekend: Er is een heel grote markt waar ze alle typische en zelfgemaakte dingen verkopen van het eiland daar, een pretparkje, theater, casino noem het maar op. Aangezien het met de trein ietsjes langer duurde dan verwacht hadden we maar een paar uur voordat het weer donker werd, maar we hadden het geluk dat we 2 argentijnse vrouwtjes in de trein hadden leren kennen, die ons een uur lang hebben rondgeleid en tips hebben gegeven! Echt super lief en een heel goede taaloefening! Hierna hebben we een boottrip gemaakt over de rivier, rondom het eiland en langs de Puerto de los Frutos wat in het verleden een heel belangrijke poort was voor de handel.
Gisteren was een zondag zoals een zondag hoort te zijn: Bijkomen en niets doen! Zelfs even in de zon gelegen op ons immens grote balkon (waar net 2 stoelen op passen) en als we de vooruitzichten moeten geloven blijft het de komende tijd zo'n graad of 17... Hopelijk wordt mijn verjaardag aankomende zondag dus toch niet zo koud als verwacht!

Voor meerdere foto's kun je evt mijn facebook bekijken, want via deze blog kan ik maar beperkt foto's uploaden.

Hasta luego y un beso
chauchau

• 30 Juli 2013 - 00:22

Mams:

Fijn alles zo nog eens op "papier"te lezen, lekker ouderwets he schat.

xxx

• 30 Juli 2013 - 01:23

Kay Van Der Vleuten:

yess die houden we er in hoor! knuffels x

• 30 Juli 2013 - 09:56

Marijvdvleuten:

Lieve Kay, Heb je reisverslag gelezen, prachtig, je ziet veel en maakt ook gezellige avondjes door.
    Kan helaas de foto's niet zien maar dat komt wel.Veel liefs
    kussen oma